"Аура світла"
Декоративне освітлення має на меті підкреслити характерні особливості інтер’єру, проявити декоративні елементи на загальному фоні простору, створити певнийнеповторний емоційний настрій. Це декоративне освітлення ніш, підсвічення колекцій порцеляни, фігурок зі скла, колекційних статуеток, підсвічування картин, приховане підсвічування в підвісних стелях, підсвічування гардин тощо. Джерелами такого світла можуть бути:
– бра;
У інтер’єрі немає неважливих речей. Усі елементи тут мають бути в гармонійному поєднанні. Дещо можна побачити, дещо можна відчути на дотик, а дещо – ні. До певних фізичних явищ ми настільки звикли, що навіть не замислюємося про особливості їхнього впливу на елементи інтер’єру та на наше сприйняття простору загалом. І тільки коли щось не так, ми хочемо зрозуміти – чому?
Одним із таких явищ є освітленість.
Все, що нас оточує, ми бачимо завдяки світлу. І очевидно, що нам необхідно оволодіти навиками роботи з природним і штучним освітленням.
Природне освітлення потрапляє в інтер’єр через світлопрозорі конструкції: вікна, вітрини, фрамуги дверних отворів, засклені частини дверей.
Одним із таких явищ є освітленість.
Все, що нас оточує, ми бачимо завдяки світлу. І очевидно, що нам необхідно оволодіти навиками роботи з природним і штучним освітленням.
Природне освітлення потрапляє в інтер’єр через світлопрозорі конструкції: вікна, вітрини, фрамуги дверних отворів, засклені частини дверей.
Як правило, збільшити потрапляння сонячного проміння у наявних квартирах і будинках дуже складно. Пробивання нових отворів у несучих стінах може виявитися складним технічним завданням, крім того, зміна архітектури фасаду без відповідного дозволу тягне за собою адміністративну відповідальність.
Необхідну кількість вікон можна встановлювати при реконструкції горищ для потреб мансардного поверху. Обмежити кількість сонячного проміння в інтер’єрі – навпаки, досить легко. Сонцезахисні ширми-ролети, жалюзі та цупкі гардини захистять Вашу кімнату від надлишку світла.
Насправді, серйозна проблема постає, коли Вам необхідно вирішити концепцію штучного освітлення в інтер’єрі. Тут необхідні і знання, і досвід, і смак. “Хлопський розум” тут, як на мене, не дуже ефективний.
Чи справді питання штучного освітлення настільки складне? Давайте з’ясуємо і зробимо висновки.
За функціональними ознаками відомі три групи штучного освітлення: Загальне, локальне (місцеве) та декоративне.
Необхідну кількість вікон можна встановлювати при реконструкції горищ для потреб мансардного поверху. Обмежити кількість сонячного проміння в інтер’єрі – навпаки, досить легко. Сонцезахисні ширми-ролети, жалюзі та цупкі гардини захистять Вашу кімнату від надлишку світла.
Насправді, серйозна проблема постає, коли Вам необхідно вирішити концепцію штучного освітлення в інтер’єрі. Тут необхідні і знання, і досвід, і смак. “Хлопський розум” тут, як на мене, не дуже ефективний.
Чи справді питання штучного освітлення настільки складне? Давайте з’ясуємо і зробимо висновки.
За функціональними ознаками відомі три групи штучного освітлення: Загальне, локальне (місцеве) та декоративне.
Загальне освітлення, як правило, має високу інтенсивність і призначене освітлювати основну частину приміщення рівномірним світлом. Воно дає змогу побачити всі предмети в інтер’єрі, а також поверхні стін, стель і підлоги. Його можна використовувати, наприклад, у вітальні, в момент, коли збирається багато гостей і потрібно додати події урочистості. Ним також зручно користуватись під час прибирання, щоб добре освітити всі закутки приміщення.
Джерелом загального освітлення можуть бути такі типи світильників:
– люстри;
– підвісні та стельові світильники з абажурами (плафонами), що пропускають світло у всіх напрямках;
– точкові світильники типу “Down Light”;
– у невеликих приміщеннях джерелом загального світла можуть бути звичайні точкові світильники під галогенну лампу.
Локальне (місцеве) освітлення використовують у певних функціональних зонах, у той час як решта приміщення може бути освітлена дуже малою кількістю світла.
За допомогою локального підсвічення можна досягати цікавих камерних світлових композицій* і створювати атмосферу затишку.
Локальне підсвічування дуже функціональне. Ви освітлюєте тільки ту частину приміщення, в якій Вам необхідно більше світла саме в цей момент. Наприклад, якщо Ви хочете почитати книжку, попрацювати за письмовим столом, випити філіжанку кави чи чаю з друзями, – локальне освітлення створить Вам необхідні умови і атмосферу затишку.
Джерелами локального освітлення можуть бути:
– бра;
– підвісні низько опущені світильники, в яких абажур скеровує світлову енергію у вертикальному напрямку вниз;
– торшери;
– настільні світильники;
– підсвічення робочої поверхні кухні.
За допомогою локального підсвічення можна досягати цікавих камерних світлових композицій* і створювати атмосферу затишку.
Локальне підсвічування дуже функціональне. Ви освітлюєте тільки ту частину приміщення, в якій Вам необхідно більше світла саме в цей момент. Наприклад, якщо Ви хочете почитати книжку, попрацювати за письмовим столом, випити філіжанку кави чи чаю з друзями, – локальне освітлення створить Вам необхідні умови і атмосферу затишку.
Джерелами локального освітлення можуть бути:
– бра;
– підвісні низько опущені світильники, в яких абажур скеровує світлову енергію у вертикальному напрямку вниз;
– торшери;
– настільні світильники;
– підсвічення робочої поверхні кухні.
До різновиду локального освітлення можна віднести акцентне підсвічення. Гадаю, що цей тип освітлення більше надається для інтер’єрів громадських закладів. Джерелом такого світла можуть бути прожектори під металогалогенні лампи. Їх використовують для підсвічування торговельних вітрин та виставкових стендів, тому що вони дають чітко скерований та інтенсивний потік світла, який повинен виявити всі привабливі особливості того чи іншого товару.
Декоративне освітлення має на меті підкреслити характерні особливості інтер’єру, проявити декоративні елементи на загальному фоні простору, створити певнийнеповторний емоційний настрій. Це декоративне освітлення ніш, підсвічення колекцій порцеляни, фігурок зі скла, колекційних статуеток, підсвічування картин, приховане підсвічування в підвісних стелях, підсвічування гардин тощо. Джерелами такого світла можуть бути:
– бра;
– точкові світильники під галогенну лампу;
– прожектори під галогенні лампи малої потужності;
– люмінесцентні світильники (приховане підсвічування в підвісних стелях);
– гнучка діодна стрічка.
Регулювати освітленість в інтер’єрі можна кількістю світильників і потужністю ламп. Також відіграє роль відстань від джерела освітлення до предмета чи поверхні, яку освітлюють. Коли Ви обираєте місце для влаштування світильників, потрібно пам’ятати, що зона біля вікна найбільш освітлена протягом дня. Це означає, що світильників тут має бути менше, ніжу віддалених від вікон кутів приміщення. У світлих приміщеннях необхідно менше світла, ніж у темних.
У кімнатах зі світлим покриттям стін промені світла інтенсивніше відбиваються від них. Що більше світлих поверхонь, то світлішимбуде інтер’єр. Якщо Вам потрібно відчуття простору, необхідно багато світла. Якщо інтер’єр повинен бути затишним, використовуйте приглушене (неяскраве) світло.
Загальне освітлення розташовують таким чином, щоб досягти рівномірного освітлення усього приміщення. Підвісні світильники та люстри якраз і дають найбільш рівномірне освітлення, оскільки джерело світла розміщене в просторі між поверхнею стелі та підлогою і обидві ці поверхні відбивають світло.
У кімнатах зі світлим покриттям стін промені світла інтенсивніше відбиваються від них. Що більше світлих поверхонь, то світлішимбуде інтер’єр. Якщо Вам потрібно відчуття простору, необхідно багато світла. Якщо інтер’єр повинен бути затишним, використовуйте приглушене (неяскраве) світло.
Загальне освітлення розташовують таким чином, щоб досягти рівномірного освітлення усього приміщення. Підвісні світильники та люстри якраз і дають найбільш рівномірне освітлення, оскільки джерело світла розміщене в просторі між поверхнею стелі та підлогою і обидві ці поверхні відбивають світло.
Точкові світильники, вмонтовані в площину підвісної стелі, більшою мірою освітлюють нижню частину приміщення (підлогу та меблі). Стеля при цьому залишаться в тіні. Якщо стеля в інтер’єрі багато декорована, то треба використовувати люстри чи підвісні світильники. Вони повною мірою покажуть всю красу стельового орнаменту чи розпису. Є такі типи підвісних світильників, які розповсюджують світло тільки в напрямку підлоги. Такі світильники, як і точкові, створюють камерну атмосферу в інтер’єрі.
У роботі над дизайном інтер’єру необхідно аналізувати вихідний матеріал та використовувати саме такий тип освітлення, який би найбільше задовольняв особисті вимоги замовника, враховував специфіку інтер’єру та максимально підсилював ефект від приміщення. Гармонійне поєднання всіх типів освітлення робить максимально комфортним перебування людей в помешканні. Але досягти такої складної гармонії не так легко, як видається. Я дуже здивуюсь, якщо Ваш перший самостійний інтер’єр матиме баланс штучного освітлення та вишуканого дизайну самих світильників. І зараз розповім чому.
У роботі над дизайном інтер’єру необхідно аналізувати вихідний матеріал та використовувати саме такий тип освітлення, який би найбільше задовольняв особисті вимоги замовника, враховував специфіку інтер’єру та максимально підсилював ефект від приміщення. Гармонійне поєднання всіх типів освітлення робить максимально комфортним перебування людей в помешканні. Але досягти такої складної гармонії не так легко, як видається. Я дуже здивуюсь, якщо Ваш перший самостійний інтер’єр матиме баланс штучного освітлення та вишуканого дизайну самих світильників. І зараз розповім чому.
Перша складність – у Вас немає досвіду. У цій справі досвід – на вагу золота. Необхідно чітко усвідомлювати, що кожне з джерел світла має свою визначену градацію інтенсивності світла, спосіб розповсюдження та кут світлового променя, а також температурний спектр (колір світла).
Для громадських та промислових об’єктів виконують світлотехнічний розрахунок, тому, що є певні нормативні вимоги освітлення робочого місця відповідно до класу складності робіт. Для приватного інтер’єру такий розрахунок не розробляють. І навіть якщо якийсь спеціаліст таке зробить, навряд чи це буде досконало на всі 100%. Як і в роботі з кольором, тут велике значення відіграє суб’єктивне сприйняття світла як дизайнером, так і власником помешкання. Щоб вміло користуватися таким інструментом, як штучне освітлення потрібно багато спостерігати. У кафе, у ресторанах, у салонах одягу – всюди спостерігайте. Вивчайте, як те чи інше джерело світла працює в інтер’єрі, яку функцію виконує.
Чи достатньо світла, чи комфортно Вам перебувати в інтер’єрі і чому. Тільки здійснивши десятки таких аналізів і зробивши висновки, розклавши все по поличках в себе в голові, можна експериментувати на власному об’єкті. Не вагайтесь і питайте поради в тих, хто вже мав справу зі світлом.
Коли світлова концепція зрозуміла і час замовляти світильники, необхідно звернути увагу на такі аспекти:
– габарити приладів (монтажний отвір та необхідну висоту підвісної стелі, – за умови вмонтованих у стелю світильників);
- зовнішні габарити (якщо це люстра чи підвісний світильник);
– мінімальна відстань до поверхні, що освітлюється;
– потужність, тип, температура світла (колір світла) лампи;
– наявність комплектуючих та можливості їх застосування (наприклад трансформатори, треки для прожекторів, кріпильні елементи тощо).
Для громадських та промислових об’єктів виконують світлотехнічний розрахунок, тому, що є певні нормативні вимоги освітлення робочого місця відповідно до класу складності робіт. Для приватного інтер’єру такий розрахунок не розробляють. І навіть якщо якийсь спеціаліст таке зробить, навряд чи це буде досконало на всі 100%. Як і в роботі з кольором, тут велике значення відіграє суб’єктивне сприйняття світла як дизайнером, так і власником помешкання. Щоб вміло користуватися таким інструментом, як штучне освітлення потрібно багато спостерігати. У кафе, у ресторанах, у салонах одягу – всюди спостерігайте. Вивчайте, як те чи інше джерело світла працює в інтер’єрі, яку функцію виконує.
Чи достатньо світла, чи комфортно Вам перебувати в інтер’єрі і чому. Тільки здійснивши десятки таких аналізів і зробивши висновки, розклавши все по поличках в себе в голові, можна експериментувати на власному об’єкті. Не вагайтесь і питайте поради в тих, хто вже мав справу зі світлом.
Коли світлова концепція зрозуміла і час замовляти світильники, необхідно звернути увагу на такі аспекти:
– габарити приладів (монтажний отвір та необхідну висоту підвісної стелі, – за умови вмонтованих у стелю світильників);
- зовнішні габарити (якщо це люстра чи підвісний світильник);
– мінімальна відстань до поверхні, що освітлюється;
– потужність, тип, температура світла (колір світла) лампи;
– наявність комплектуючих та можливості їх застосування (наприклад трансформатори, треки для прожекторів, кріпильні елементи тощо).
* Світлова композиція – гра світла і тіні, що утворюється в інтер’єрі завдяки естетичному використанню штучного або природного освітлення.
Немає коментарів:
Дописати коментар