Self-Sufficient Sity. Конкурсний проект


 Провідні дослідницькі інститути світу та імениті архітектори тривалий час намагаються знайти шлях розвитку міст у майбутньому, аби уникнути колапсу, який просто неминучий при тому споживчому ставленні до себе і навколишнього середовища, що притаманне сучасному суспільству.

       Каталонський інститут сучасної архітектури в Барселоні(IAAC. Офіційний сайт http://www.iaac.net/) третій рік поспіль проводить міжнародні архітектурні конкурси, об’єднані єдиною тематикою – «самодостатність міських поселень та їх елементів» (авт.)
       Цей конкурс викликав величезний інтерес серед фахівців багатьох країн. Каталонський університет має багато програм по всьому світу, які стосуються дослідження містобудівельних процесів та їх особливостей в різних частинах земної кулі і які залучають до цього процесу молодих спеціалістів. Ці проекти об’єднують світову творчу спільноту однією спільною метою - зробити наші міста здоровими, комфортними та затишними; вивести умови проживання в них на якісно новий рівень. Рівень гармонії людини і усіх складових всесвіту, в тому числі і міста як його невід’ємної частинки.



       У травні 2009 року університет оголосив конкурс на проект«Самодостатнє місто/Self-sufficient city», що став правонаступником двох попередніх конкурсів  Self-Sufficient Housing; The Self-FAB House(Офіційний сайт конкурсів http://www.advancedarchitecturecontest.org/)
       Даний проект приймав участь у конкурсі і був відібраний журі для публікації в книзі «THE SELF-SUFFICIENT CITY: Envisioning the habitat of the future» (видавництво Actar). Презентація книги відбулася 27 травня 2010 року на урочистому оприлюдненні результатів конкурсу в Центрі Сучасної Культури в Барселоні, Іспанія (Center of Contemporary Culture of Barcelona). Наш проект відображає лише частину згенерованих нами ідей. Напрацьованого матеріалу виявилось набагато більше, аніж можна було помістити на виділених умовами конкурсу аркушах.

Самодостатнє місто
«Назад в майбутнє»
Пролог
У мене є мрія!
Я виходжу з квартири свого будинку - бачу схід сонця, усмішку свого нового сусіда. Піднімаюсь над містом – бачу як воно прокидається, поринаю вглиб нього – стаю частинкою вічного руху. Я живу в «розумному» будинку і користуюсь «розумним» транспортом. Я вимірюю місто не зупинками метро, а власними кроками.
Я відчуваю свою значимість і відповідальність. Весь світ, як на долоні і я на його вершині. Я в центрі уваги, і мій силует на терасі - це частина образу міста, що постійно змінюється.
Я не знаю, що таке дорога чи тротуар, я живу в місті для людей, де кожний його клаптик - це невід’ємна частина завжди свіжого простору. Я не переживаю за своїх дітей, бо ніщо не завадить їхній допитливості.
Я хочу спілкуватись, і мені це вдається пошепки.
Я мрію, і мені хочеться мріяти!
 
01.jpg
1.Вигляд на місто з пташиного польоту

      Щоб ефективно впоратись з викликами, які ставить сьогодення перед містобудуванням, необхідно відпрацювати принципи, на основі яких можуть  розвиватись міста майбутнього:
1.    Місто повинно знаходитись в постійній трансформації, віднаходити і випробовувати нові можливості розвитку, залишаючись при цьому в екологічному балансі з природним середовищем.
2.    Місто повинно мати достатню кількість зелених зон для регенерації повітря та максимально забезпечувати себе необхідними продуктами харчування рослинного й тваринного походження.
3.    Місто також мусить забезпечувати себе екологічною енергією.
4.    Транспортна система міста має забезпечувати:
-    швидке, комфортне та економічне перевезення пасажира між найвіддаленішими пунктами міста.
-    абсолютну безпеку пішохідного руху
-    екологічний взаємозв’язок з природним середовищем та людиною.
5.    Місто повинно створювати креативний фон для суспільної активності.
6.    Функціональна структура та архітектурна композиція мають відображати основну ідею міста, його призначення і роль в регіоні.

       Проект представлений як абстрактне місто, але ми надаємо йому певних властивостей певного регіону. Як прототип, розглядається місто в західному регіоні України з населенням від 700 тис. до 1млн. мешканців.
       У даному регіоні країни клімат помірно-континентальний. Дуже сприятливий для розвитку сільського господарства. Є достатньо сонячних днів та опадів у вигляді дощу.
       Рельєф міста складається з плато, пагорбів та низовин.
       Географічні координати міста: Широта: 49° 50'N Довгота: 24°
02.jpg
 2. Схеми просторової модульної організації міста (фрагмент). «Відкриті території та зелені зони».

1.    Проблемою  сучасних міст є те, що в процесі розвитку вони поглинають все більшу кількість прилеглих територій, перетворюючи зелені території на масив бетонних конструкцій.
Наша ідея полягає в тому, щоб обмежити ріст містобудівельних одиниць широкими зеленими смугами природного ландшафту та аграрного сектору. Розмір містобудівельного модуля може коливатись в межах 3000-5000 м.(900-2500га)
2.    Аграрний сектор відіграє роль зелених запобіжних зон, що утримують форму  та розмір містобудівельних модулів, не даючи їм змоги безконтрольно розростатись. Ширина таких смуг може коливатись в межах 800-1200 метрів.
(Зелені артерії міста)
3.    Житлові будівлі – це приймачі енергії, які трансформують енергію сонця, води та повітря в електроенергію для забезпечення потреб життєдіяльності та функціонування інженерних мереж.
Кожна будівля виступає автономним самодостатнім енергетичним об’єктом.
4.    Транспортна система має декілька рівнів функціональної та просторової диференціації.
Транспорт 3-го рівня: фунікулери та ліфти, що здійснюють перевезення пасажирів у вертикальній площині міста.
Транспорт 2-го рівня: малогабаритний електротранспорт, що здійснює перевезення пасажирів в межах містобудівельного модуля вздовж основних суспільних магістралей (вулиць-каналів) на найнижчому їхньому рівні.
Транспорт 1-го рівня: швидкісний загальноміський електротранспорт, що здійснює зв'язок між містобудівельними модулями.
Транспорт всіх рівнів має безпосередній зв'язок між собою. Транспортні потоки відокремлені в ізольовані транспортні коридори і не перетинають пішохідних шляхів.
5.    В нашому місті створені умови для комфортної та безперешкодної пішохідної доступності в межах містобудівельного модуля. А це створює сприятливу гуманну атмосферу для спілкування. Відкриті та замкнуті громадські простори чергуються один за одним та дають можливість змінювати точки сприйняття екстер’єру міста. Вигляд міста з висоти пташиного польоту та з середини містобудівельного модуля загострює світосприйняття. Низхідні спіральні тераси житлових будівель запрошують мешканців до пішої панорамної прогулянки.
6.    Наше місто – це привабливий туристичний центр, місто, де відбуваються масштабні концерти та перфоменси.

03.jpg
3. Схеми просторової модульної організації міста (фрагмент). «Транспортна схема».
04.jpg
4.Вузлова транспортна станція, що з’єднує вертикальний транспорт житлових будівель з магістралями міського транспорту.

      Розроблена система міста дозволяє поєднати інфраструктуру мегаполіса  з затишком природного середовища.
       Проект передбачає створення міста на основі структури містобудівельних модулів у вигляді штучних плато, які підняті над рівнем землі та імітують її природну поверхню. В рівнях плато розташовані система громадських закладів, виробництво та шляхопроводи швидкісного транспорту. Плато розрізані вуличною мережею (каналами) громадського призначення, що дозволяють денному світлу потрапляти в глиб плато. Ці вулиці є креативним фоном для якісного спілкування та громадської активності. М’яке сонячне світло, затишок багаторівневих алей та симпатичні  електромобілі-човники, що безшумно розсікають штучні водойми, – характерні ознаки вулиць нового міста.
05.jpg
5.«Вулиця-канал» - місце громадської активності, штучні водойми/канали – магістралі приватного електротранспорту, пішохідний зв'язок між модулями, зв'язок вертикального транспорту та горизонтальних транспортних магістралей.

       На поверхні плато розташовані житлові будівлі у вигляді конусів-пагорбів, які формуються спіральними низхідними зеленими терасами. Житлові модулі в будівлях є уніфікованими, що дозволить мешканцям переміщати свої житлові комірки в будь яку точку міста залежно від місця праці чи з інших причин. Це дозволить скоротити час добирання мешканців до роботи та розвантажити громадський транспорт. І як додаткова вигода – піша прогулянка на роботу зеленими галявинами. Рух транспорту має бути повністю автоматизованим. Людина, виходячи з дому, задає маршрут, а центральний комп’ютер обирає, яким шляхом найшвидше людині дістатись до місця призначення.
Просторова містобудівельна композиція стилізовано відтворює уявлення давніх людей про устрій світу, що є плоским і покоїться на спинах трьох слонів. Така композиція слугує як історична алегорія і чинить  пізнавальний вплив на молоде покоління.
06.jpg
6.Вертикальна структура міста як історична алегорія.

       Метаморфози будівництва
       Кожен модуль є будівельним майданчиком для сусідніх модулів, що розвиваються. Після завершення будівництва околиць, «будівельний» модуль перебудовується на житловий, а новий будівельний модуль виростає в новому районі, забезпечуючи забудову нової території.
07.jpg
7.Схема трансформації модулів під час забудови територій.

       Для виробництва енергії, необхідної для життєдіяльності міста, застосовані такі схеми:
       Використання  сонячної  енергії.

Житлові будівлі модулів працюють, як акумулятори сонячної енергії.
Зовнішні тераси будівель використовуються, як поле сонячних рефлекторів.
У внутрішній частині будівель знаходиться ресивер, що акумулює сфокусоване сонячне проміння  для утворення водяних парів в резервуарі. А вони  своєю чергою запускають парову турбіну для отримання електроенергії.
Частина терас використовується для монтажу сонячних батарей.
08.jpg
8.Схема роботи геліосистеми житлової будівлі

       Використання руху повітряних мас

       Внаслідок роботи геліоустановки, повітря в середині будівель буде нагріватись. Дозволивши приплив холодного повітря ззовні - будуть створені потужні висхідні потоки, що обертатимуть вітрову установку в верхній вузький частині будівлі.
09.jpg
9.Схема роботи вітрової турбіни.

       Збирання дощової води
       Вздовж спіральних терас влаштований колектор, який збирає опади дощу. Завдяки ухилу терас, вода з усієї поверхні будівлі природним чином стікає по колектору вниз та акумулюється у резервуарі. Колектор розширюється до низу споруди. На всьому шляху колектора влаштовані турбіни, що виробляють електроенергію під час дощу.


       Аграрний сектор
       Дуже важливу роль в місті відіграє аграрний сектор, який інтегрований в структуру міста. Частину продуктів харчування рослинного походження може забезпечувати більшість міст в Україні, не витрачаючи зайвих зусиль на транспортування, видатки на складування, зберігання, та утилізацію зіпсованих продуктів. Адже місто забезпечує себе завжди свіжим продуктом, що переробляється безпосередньо на території містобудівельних модулів на рівні землі (1-й рівень у вертикальній схемі містобудівельного модуля).

       Спорт та розваги
       Міська структура на модульній основі дає можливість створити колосальний спортивно-розважальний майданчик. Спеціалізовані модулі можуть слугувати велетенськими аренами спортивних баталій чи концертів з трансляцією видовищних заходів в реальному часі на гігантських віртуальних екранах, що проектуються в атмосфері безпосередньо над аренами. Це дасть можливість спостерігати за ключовими подіями спорту великій частині міста безпосередньо з терас своїх будівель, які в даному випадку відіграють роль лав амфітеатру арени. Надзвичайно велика кількість людей може бути захоплена спільним інтересом до видовищ, позитивні враження від якого можна розділити з найближчим сусідом.


Немає коментарів:

Дописати коментар